Werkwijze
1. Aanmelding
Wanneer u door uw huisarts of POH-GGZ bent verwezen voor kortdurende zorg (generalistische basis-GGZ) krijgt u een verwijsbrief mee. U hoort van uw huisarts hoe u zich kunt aanmelden bij de praktijk. U kunt zich ook zonder verwijsbrief aanmelden, maar dan wordt de behandeling meestal niet vergoed.
2. Intake en behandelvoorstel
Tijdens de intake (meestal 1 of 2 gesprekken) brengen we uw klachten en de geschiedenis hiervan in kaart. Vervolgens bespreken we welke vorm van begeleiding of behandeling voor u het meest geschikt is. Ook spreken we samen af hoe vaak de sessies plaats zullen vinden. Mocht er meer gespecialiseerde hulp nodig zijn, dan zorg ik in overleg met u, voor de juiste doorverwijzing. Het intakegesprek wordt soms aangevuld met een of meerdere psychologische vragenlijsten, om zo een beter beeld te kunnen vormen van de aard en de ernst van uw klachten. Na het intakegesprek en het eventuele vragenlijstonderzoek volgt er een behandelvoorstel, dat met u in de daarop volgende sessie besproken wordt.
Bij de intake ontvangt u een inlog voor onze webomgeving om een 'ROM-vragenlijst' in te vullen. Dit geeft een indruk van de mate waarin u op dat moment uw klachten ervaart.
3. Doelen en behandeling
Samen met de behandelaar worden behandeldoelen gesteld. Voor elke cliënt bekijken we welke behandelmethode het meest geschikt is voor haar of zijn specifieke problematiek. Samen stellen we doelen op waaraan u tijdens de behandeling gaat werken. Doelen zijn bijvoorbeeld; het verkrijgen van inzicht, het leren omgaan met moeilijke situaties of gevoelens, en het leren van nieuwe vaardigheden. Hierbij staat voorop dat uw emotionele klachten verminderen of worden opgeheven.
U krijgt regelmatig opdrachten mee om in het alledaagse leven mee te oefenen.
In het begin van de behandeling zullen de contacten meestal wekelijks zijn, waarna de frequentie op geleide van de klachten zullen afnemen. Gemiddeld zijn 6 tot 10 gesprekken voldoende om op eigen kracht verder te kunnen. Een consult duurt 50 minuten. Partner-relatiegesprekken duren 90 minuten. De gesprekken kunnen individueel plaatsvinden, met uw partner en/of met uw gezin.
Bij traumabehandeling met EMDR duurt een sessie gemiddeld 90 minuten.
4. Voortgang en afsluiting
Tussentijds bespreken we samen of de behandeling voldoende voortgang heeft en of de ingeslagen weg nog steeds de juiste is. Zo nodig stellen we de werkwijze bij. Zo nodig vindt tijdens de behandeling telefonische afstemming of overleg met de huisarts plaats, maar dit gebeurt uitsluitend met uw toestemming.
Als de klachten voldoende zijn afgenomen kan de behandeling worden afgerond. Hierbij wordt opnieuw de ROM-vragenlijst aangeboden; door begin en eindmeting van een ROM-vragenlijst tegenover elkaar te zetten is er een objectieve maat om het resultaat te bekijken.
Locatie
In de meeste gevallen zal de behandeling op het praktijkadres worden plaatsvinden. Desgewenst kan (een deel van) de behandeling ook via beeldbellen plaatsvinden. Voor mensen met een mobiele beperking vinden zonodig huisbezoeken plaats.
Terugkoppeling huisarts
Er is op twee momenten in het behandeltraject schriftelijk contact met de huisarts:
Bij de start van de behandeling, om uw huisarts te informeren dat het zorgtraject is gestart;
Na afsluiting van het traject. Wij sturen de huisarts dan, mits u daar toestemming voor geeft, een kort eindverslag.
Aanleveren ROM
Het is wettelijk verplicht om bij de start en het afsluiten van iedere behandeling een vragenlijst af te nemen om het effect van de behandeling te meten, de zogeheten Routine Outcome Monitoring (ROM). Voor of na het intakegesprek ontvangt u per mail een link naar deze vragenlijst. Deze kunt u online, in een beveiligde omgeving, invullen. Wij zijn verplicht om deze gegevens uiteindelijk aan te leveren aan Akwa GGZ. Akwa GGZ beheert een landelijk informatiesysteem waar cliëntgegevens en behandelinformatie anoniem verzameld worden om de kosten en kwaliteit van de zorg in kaart te brengen. Deze gegevens worden dubbel gepseudonimiseerd aangeleverd en zijn daarmee niet herleidbaar naar individuele cliënten. Als u hier ondanks deze beschermende maatregelen bezwaar tegen maakt, staat het u vrij bij het intakegesprek een speciale privacyverklaring invullen waarin u aangeeft dat u dit niet wilt.
Akwa GGZ staat voor ‘alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg’. In de alliantie zijn patiënten-, naasten-, beroeps- en brancheorganisaties uit de ggz vertegenwoordigd. Deze organisaties zijn vertegenwoordigd in de kwaliteitsraad en/of de raad van toezicht van Akwa GGZ.
1. Aanmelding
Wanneer u door uw huisarts of POH-GGZ bent verwezen voor kortdurende zorg (generalistische basis-GGZ) krijgt u een verwijsbrief mee. U hoort van uw huisarts hoe u zich kunt aanmelden bij de praktijk. U kunt zich ook zonder verwijsbrief aanmelden, maar dan wordt de behandeling meestal niet vergoed.
2. Intake en behandelvoorstel
Tijdens de intake (meestal 1 of 2 gesprekken) brengen we uw klachten en de geschiedenis hiervan in kaart. Vervolgens bespreken we welke vorm van begeleiding of behandeling voor u het meest geschikt is. Ook spreken we samen af hoe vaak de sessies plaats zullen vinden. Mocht er meer gespecialiseerde hulp nodig zijn, dan zorg ik in overleg met u, voor de juiste doorverwijzing. Het intakegesprek wordt soms aangevuld met een of meerdere psychologische vragenlijsten, om zo een beter beeld te kunnen vormen van de aard en de ernst van uw klachten. Na het intakegesprek en het eventuele vragenlijstonderzoek volgt er een behandelvoorstel, dat met u in de daarop volgende sessie besproken wordt.
Bij de intake ontvangt u een inlog voor onze webomgeving om een 'ROM-vragenlijst' in te vullen. Dit geeft een indruk van de mate waarin u op dat moment uw klachten ervaart.
3. Doelen en behandeling
Samen met de behandelaar worden behandeldoelen gesteld. Voor elke cliënt bekijken we welke behandelmethode het meest geschikt is voor haar of zijn specifieke problematiek. Samen stellen we doelen op waaraan u tijdens de behandeling gaat werken. Doelen zijn bijvoorbeeld; het verkrijgen van inzicht, het leren omgaan met moeilijke situaties of gevoelens, en het leren van nieuwe vaardigheden. Hierbij staat voorop dat uw emotionele klachten verminderen of worden opgeheven.
U krijgt regelmatig opdrachten mee om in het alledaagse leven mee te oefenen.
In het begin van de behandeling zullen de contacten meestal wekelijks zijn, waarna de frequentie op geleide van de klachten zullen afnemen. Gemiddeld zijn 6 tot 10 gesprekken voldoende om op eigen kracht verder te kunnen. Een consult duurt 50 minuten. Partner-relatiegesprekken duren 90 minuten. De gesprekken kunnen individueel plaatsvinden, met uw partner en/of met uw gezin.
Bij traumabehandeling met EMDR duurt een sessie gemiddeld 90 minuten.
4. Voortgang en afsluiting
Tussentijds bespreken we samen of de behandeling voldoende voortgang heeft en of de ingeslagen weg nog steeds de juiste is. Zo nodig stellen we de werkwijze bij. Zo nodig vindt tijdens de behandeling telefonische afstemming of overleg met de huisarts plaats, maar dit gebeurt uitsluitend met uw toestemming.
Als de klachten voldoende zijn afgenomen kan de behandeling worden afgerond. Hierbij wordt opnieuw de ROM-vragenlijst aangeboden; door begin en eindmeting van een ROM-vragenlijst tegenover elkaar te zetten is er een objectieve maat om het resultaat te bekijken.
Locatie
In de meeste gevallen zal de behandeling op het praktijkadres worden plaatsvinden. Desgewenst kan (een deel van) de behandeling ook via beeldbellen plaatsvinden. Voor mensen met een mobiele beperking vinden zonodig huisbezoeken plaats.
Terugkoppeling huisarts
Er is op twee momenten in het behandeltraject schriftelijk contact met de huisarts:
Bij de start van de behandeling, om uw huisarts te informeren dat het zorgtraject is gestart;
Na afsluiting van het traject. Wij sturen de huisarts dan, mits u daar toestemming voor geeft, een kort eindverslag.
Aanleveren ROM
Het is wettelijk verplicht om bij de start en het afsluiten van iedere behandeling een vragenlijst af te nemen om het effect van de behandeling te meten, de zogeheten Routine Outcome Monitoring (ROM). Voor of na het intakegesprek ontvangt u per mail een link naar deze vragenlijst. Deze kunt u online, in een beveiligde omgeving, invullen. Wij zijn verplicht om deze gegevens uiteindelijk aan te leveren aan Akwa GGZ. Akwa GGZ beheert een landelijk informatiesysteem waar cliëntgegevens en behandelinformatie anoniem verzameld worden om de kosten en kwaliteit van de zorg in kaart te brengen. Deze gegevens worden dubbel gepseudonimiseerd aangeleverd en zijn daarmee niet herleidbaar naar individuele cliënten. Als u hier ondanks deze beschermende maatregelen bezwaar tegen maakt, staat het u vrij bij het intakegesprek een speciale privacyverklaring invullen waarin u aangeeft dat u dit niet wilt.
Akwa GGZ staat voor ‘alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg’. In de alliantie zijn patiënten-, naasten-, beroeps- en brancheorganisaties uit de ggz vertegenwoordigd. Deze organisaties zijn vertegenwoordigd in de kwaliteitsraad en/of de raad van toezicht van Akwa GGZ.
Praktijkadres Nieuwland 21, 1151 AZ, Broek in Waterland Telefoon 06-40260460 E-mail [email protected]
BIG-Registratie 19050973325 AGB-code 94-013805 KVK 58848401
BIG-Registratie 19050973325 AGB-code 94-013805 KVK 58848401